20.1.2015

Koiran fyysinen kunto

On tärkeää, että koira voi fyysisesti hyvin. Koiran kuntoilun voi karkeasti jakaa kolmeen osa-alueeseen, johon kuuluvat voima-kestävyys ja vauhtiharjoittelu. Näiden kolmen lisäksi myös koordinaatio ja kaikenlainen tasapainoelinten ja tukilihasten treenaus on suotavaa. Jo pentuaikana on tärkeää lihasten ja luuston kehitykselle erilainen rasitus ja maaston vaihtelevuus, kuitenkin järkevissä rajoissa ottaen huomioon koiran kasvuajan.

Kestävyysharjoittelu kehittää ja ylläpitää koiran hengitys- ja verenkiertoelimistöä. Tämä harjoittelu muoto vahvistaa koiran hapenottokykyä, hapenottoa, hermostoa ja suorituskykyä. Kestävyysharjoittelua on erilaiset juoksulajit, kuten pyöräily ohjaajan kanssa, kevyet vetolenkit, uinti ja hölkkääminen. Kestävyyttä harjoitetaan ja pidetään yllä tahdin muutoksilla.

Vauhtikestävyyttä harjoitellessa koiran tulee ravata. Tahtia, maastoa ja sykkeen voimakkuutta tulisi vaihdella, jotta kestävyys kehittyy. Jos halutaan vahvistaa koiran maksimikestävyyttä, oikea askellaji on laukka. Kestävyysharjoittelussa on hyvä huomioida koiran kuntoa ja tarkkailla jaksamista. Taukoja on hyvä pitää, jos koira hengästyy voimakkaasti. Tasainen ja palauttava kävely auttaa koiraa jatkamaan harjoittelua pienen huilin jälkeen.


Kestävyysharjoitteluun saadaan lisää vaativuutta lisäämällä koiralle vastusta. Treeniä voi nostaa seuraavalle tasolle muun muassa hankitreenillä, uimisella tai vaikkapa painojen lisäyksellä (kantolaukut) koiran selkään.

Maksimivoimaa koira tarvitsee vetäessään raskasta taakkaa, kiihdyttäessä nopeaan vauhtiin tai vaikkapa ponnistaessaan esteen yli. Koiran lihaksisto ja suorituskyky on oltava hyvässä kunnossa, jotta turvallinen työskentely voimaa vaativissa lajeissa on taattu. Maksimivoimaa koira harjoittelee muun muassa vetoharjoituksissa ja mäkijuoksuissa.  Voimaharjoittelussa on erittäin tärkeä muistaa hyvä lämmittely niin alussa kuin lopussa, myös hieronta ja venyttely on suotavaa.


Maksimivoiman ja kestävyys harjoittelun lisäksi on tärkeää, että koira oppii hallitsemaan kroppaansa myös vaativassa maastossa tai erikoistilanteissa. Fyysistä koordinaatiota ja tasapainoa voi harjoitella erilaisilla alustoilla ja tukilihaksiin kohdistuvilla tempuilla. Koiran tasapainoelimiä olisi hyvä harjoittaa jo pennusta saakka kun oppiminen on parhaimmillaan. Hyviä harjoituksia ja temppuja ovat mm. peruuttaminen, pujottelu, kiipeäminen, pupuasentoon nouseminen ja laskeutuminen... Dobo on melko uusi laji, jossa ohjaaja ja koira pääsevät molemmat vahvistamaan koordinaatiotaan ja fyysistä kuntoaan.


Tällaista pienimuotoista pohdintaa olen tässä harjoittanut, koska nyt olisi tavoitteena alkaa kohottaa Kmaun (miksei itsenikin) kunto kohti tulevaa kisakautta. :) Hyviä treenihetkiä.

0 kommenttia:

Lähetä kommentti

Jätäthän asiallisen kommentin?